Последни написи

Анализа на ИЕП: Северна Македонија меѓу руските влијанија и политиките за проширување на ЕУ

Дваесет години европска интеграција не ја донесоа ниту ветената конвергенција меѓу земјите од регионот и земјите-членки, ниту членството во ЕУ на земјите од регионот. Наместо тоа, патот за пристапување кон ЕУ станува сè понапорен за земјите со тие аспирации на Балканот, а дестинацијата – т.е. влезот во ЕУ – сè понедопирлива, вклучително и за земјите-кандидати што се сметаат за фаворити. Покрај тоа, истите трнливи прашања за државноста и демократското владеење во регионот и хаотичната посветеност на проширувањето во главните градови на ЕУ продолжуваат да го предизвикуваат кредибилитетот и трансформативната моќ на политиката, се заклучоците во краткиот документ за политики на Институтот за европска политика (ИЕП) насловен „Политика за проширување на ЕУ: Дали претстојат есенски ветришта на промени?“.

Документот наведува дека досега, има малку индикации дека земјите-членки на ЕУ ќе потклекнат – сите тие мораат да го сторат тоа со оглед на тоа што сè уште е потребна едногласност за какви било чекори напред вопроцесот на проширувањето. А сепак, можеби – само можеби – ветровите на промени ќе почнатда дуваат оваа есен со второто обраќање на Комисијата за состојбата на Унијата во септември иСамитот во Прага во октомври.

Македонските пратеници, констатира анализата на ИЕП, ги одобрија условите во договорот постигнат со посредство на Франција, без поддршка од опозицијата. Одобрувањето на Парламентот, исто така, се случи наспроти насилните протести и многубројните критики дека вклучувањето на билатерални прашања во пристапните преговори поставува опасен преседан. Тоа генерално неприфаќање води кон „тажна прослава“ и сугерира дека договорот можеби нема да се покаже како трајно решение. Прво, тоа не ја спречува Бугарија повторно да го блокира процесот во иднина. Но, дури и без ново бугарско вето, Северна Македонија прво ќе мора да го измени својот Устав пред вистинското отворање на првите преговарачки поглавја.

За таа цел, се вели во документот „Политика за проширување на ЕУ: Дали претстојат есенски ветришта на промени?“, нејасно е како парламентот ќе успее да го собере потребното двотретинско мнозинство или дали потенцијалниот референдум ќе помогне да се премостат поделбите околу ова прашање во земјата.

Во анализата се акцентираат и анти-ЕУ, екстремно десничарските и проруските елементи во Северна Македонија кои, заклучува авторот, „се засилени поради оваа ситуација и може да се забележи пораст на изборната поддршка на следните избори. Ако намерата на Путин беше ‘да раздели и да владее’ за да ја сопне ЕУ на Балканот, неодамнешните случувања се чини дека се одвиваат во корист на Русија“.

Анализата се осврнува и на внатрешните реформи на ЕУ со укажување дека на јунскиот Совет, лидерите на ЕУ направија само површен осврт на Конференцијата за иднината на Европа, која заврши во мај и произведе значителен пакет предлози за реформи во широк опсег на политички области. Меѓу нив, конкретен повик усвоен во Европскиот граѓански панел за надворешна политика за „силна визија и заедничка стратегија за консолидирање на единството и капацитетот за донесување одлуки на ЕУ со цел да се подготви Унијата за понатамошно проширување“ (препорака бр. 21), но и експлицитна препорака (#21) во финалниот извештај на Конференцијата за воведување на гласање со квалификувано мнозинство во надворешната политика. Отстранувањето на барањето за едногласност во досието за проширување, каде што земјите-членки го злоупотребија своето право на вето во повеќе од една пригода, звучи како разумен чекор напред. Но, сè уште не е јасно зошто земјите-членки би се согласиле да се откажат од ова право и потребна е едногласност за да се случи таква промена.

Latest Posts

Не пропуштај